Ana sayfa AFYONKARAHİSAR Türkiye’nin ilk Kadın kaptan pilotu Alev Hottin

Türkiye’nin ilk Kadın kaptan pilotu Alev Hottin

55
0

Türkiye’nin ilk kaptan pilotu Fikriye Alev Hottin, adını havacılık tarihine altın harflerle yazdırdı. İlk kadın uzay mekiği pilotu Eileen Collins’le Amerika’da konferanslar vererek Türk kadınının adını dünyaya duyurdu.

Türkiye’nin ilk

Bayan kaptan pilotu

Türkiye, Atatürk’ün istikbal göklerdedir hedefinden bu yana çok yol aldı. Her alanda yetişmiş insan gücü ile dünyaya parmak Isırtıyor. Elbette bundan havacılık sektörü de önemli bir rol oynuyor. Özellikle turizmin gelişmesi ile birlikte hava yolu şirketleri altın çağını yaşamaya başladı. Her yıl filolarına yeni uçaklar dahil ederek önemli bir pazarın sahibi oldu.

Anne ve babası öğretmen olan Hottin’in pilotluk merakı 8 yaşında iken pilot olan eniştesi İnan Gencer’in verdiği dergiler ile başladı. 1971’de Adapazarı’nda dünyaya gelen Hottin, liseye öğrencisiyken ağabeyinin havacılık kolu başkanı olması ile havacılık koluna girdi. 1985 yılında Ankara’da model uçak kursuna, 1987 yılında İstanbul’da paraşüt kursuna katıldı ve planörle uçtu. Hottin Amerika’da düzenlenen Kadın Pilotlar konulu bir konferansta dünyanın ilk kadın uzay mekiği kaptanı Eileen Collins’le birlikte seminerler verdi. 7 yıllık İstanbul Hava yolları pilotluğundan sonra Atlas ve 2001 yılından bu yana ise SunExpress’te uçuyor.

Kaderinizin lisede havacılık koluna girmeniz. Sizi pilot olmaya ittiğini söylesek doğru olur mu?

Evet çok doğru olur. Annem ve babam öğretmen, ama eniştemiz pilot olduğu için sürekli havacılıkla ilgili dergiler getirirdi. Henüz 8 yaşından beri bu dergilerle büyüdüm. Uçaklar, pilotlar, onların üniformaları çok ilgimi çekerdi. Daha sonra lisede ağabeyimin havacılık kolu başkanı olması, beni de havacılık koluna alması ile ilgim bir tutkuya dönmeye başladı.

Model uçak planör derken artık pilot olmak istiyordum. 1989 yılında Üniversite sınavlarına girdim. Eskişehir Anadolu Üniversitesi Sivil Havacılık Yüksekokulu Pilotaj Bölümünün tek bayan öğrencisi olarak 4 yıllık eğitimi tamamlayarak 1993 senesinde mezun oldum. Türkiye’nin ilk üniversite mezunu bayan pilotu ben oldum.

İlk uçuş gününüzü hatırlıyor musunuz. Neler yaşamıştınız?

O günü nasıl unuta bilirim. Hala SunExpress’te öğretmenim olan İlhan Kanber beni tek başına uçurmuştu. Zaten tek uçuş yapamayanlar kurula kalıyordu. Benim en büyük korkum kurula kalmaktı onun sonu da okuldan atılmaya kadar gidiyordu. İçimde okuldan atılma korkusu beni uykularımı kaçırıyordu. İlk uçuşum 15 dakikalık bir uçuştu ama benim hayatımın en uzun zamanı olmuştu.

Henüz 20’li yaşlarda genç bir kız olarak mezun olduktan sonra iş bulabildiniz mi?

Mezun olduktan sonra ilk çalıştığım şirket İstanbul Havayolları oldu. Evet aynı yıl İstanbul Hava yollarında ikinci pilot olarak yerimi aldım.  Okulda aldığım eğitimden sonra şirketimde yurt dışında birçok eğitim kurslarına gönderdi. Bu eğitimler Ürdün, İngiltere ve Amerika’da yapıldı. 22 yaşında Türkiye’nin ticari havacılıktaki ilk bayan havayolu pilotu oldum. 

Bacaklarım titredi

Amerika’da Amerikalılara pilotluk konferansı verdiniz?  

Herkesin hayatında unutamayacağı anılar vardır. Beni hayatımın en unutulmaz anı hiç kuşkusuz Amerika’da yapılan 6. Uluslararası Kadın Pilotlar Konferansı’na davet edildimdi. Dünyanın ilk uzay mekiği kaptanı Eileen Collins’le beraber çeşitli seminerler verdim. Benim için müthiş bir duyguydu. Bunu hiçbir zaman unutamıyorum. Bunu sadece kendim için değil, ülkem içinde unutamıyorum. Amerika’da bile doğru dürüst bayan pilot yokken Türkiye’den pilot bir kız gelip Amerika’da seminerler veriyor. Dünyanın birçok yerinden gelmiş insanların karşısında, ilk uzay mekiği kaptanı Eileen Collins ile birlikte konuşmak unutulur gibi bir şey değil. İlk konferansta bacaklarım titriyordu. Bu tür durumlara daha tecrübeli olan Eileen Collins elimi tutarak bana destek oldu. Atatürk’ün Türk kadınına verdiği önemi, ilk kadın savaş pilotu Sabiha Gökçeni ve kendi pilotluk kariyerim hakkında verdiğim bilgiler ayakta alkışlandı.

En uzun yolculuğunuz neresiydi?   

En uzun yolculuğum Amerika’dan Türkiye’ye oldu. İlk kez 737-800 modellerini Amerika’dan Türkiye’ye getirmek için gitmiştik ve o uçakların koltuğunda ben vardım. Yaklaşık 12 saat süren bir yolculuktan sonra İstanbul’a getirmiştik. En uzun Amerika, ama ben dünyanın her yerine uçma fırsatım oldu.

Okulun tek bayan öğrencisi, Türkiye’nin ilk bayan pilotu, ilk kaptan pilotu, bütün bunlar erkek meslektaşlarınız tarafından nasıl karşılandı?

İlk başlarda doğal olarak bir güvensizlik vardı. Uçağı emanet edebilir miyiz, refleksleri nasıl olur, acil durumda uçağı kontrol edebilir mi diye düşünceler oldu. Ama herkes biliyor ki biz erkeklerle aynı eğitimi alıyoruz ve aynı şartlarda mezun oluyoruz. Onlardan hiçbir farkımız yok. Bizde erkek meslektaşlarımız gibi tecrübe sahibi olduk ve sol koltuklara oturmaya başladık. Göklerde 10.000 saatlik uçuşu geride bıraktım. Diğer arkadaşlarım da öyle. Günümüzde artık bayan pilotlar hiç sıkıntı çekmeden diğer erkek meslektaşları ile aynı kokpitte bir fark gözetilmeksizin rahatça uçabiliyor. Tıpkı Atatürk’ün olmasını istediği gibi.

Pilot olmak güzel bir duygu olsa gerek ama, aynı zamanda çok özveri isteyen bir iş. Aile yaşantınız nasıl oluyor?

Pilot olmak gerçekten çok güzel ve zevkli bir iş. Pilotluk özveri, tecrübe ve bilginin buluştuğu çok dinamik bir meslek. Bir kadın olarak en zor olanı evli iseniz eşinizi ve bir de çocuğunuz varsa ondan ayrılmak çok zor. Bazen 3-4 ay başka bir ülkeye gitmeniz gerekebilir. Gecenin 03.00’da bir uçuşunuz olabilir. Bütün bunlar için anlayışlı ve size sürekli destek olan müthiş bir eşe sahip olmalısınız. Sabırlı ve anlayışlı olmalı. O zaman aile yaşantınız fazla etkilenmez. Bütün bunlara rağmen çok tatminkar bir meslek. Ben bütün genç kızlara pilot olmalarını tavsiye ediyorum. Türkiye’de hava yolu şirketleri artıyor ve pilot açığı var. Gençlere tavsiyem pilot olmaları. İşleri garanti ve her zaman olduğu gibi geleceğinde mesleği.

Bir yolcum beni ağlattı

Bir bayan pilot olarak yolcularınızdan nasıl tepkiler gördünüz?

Mezun olup pilotluğa yeni başladığım yıllarda başımdan geçen ilginç bir olayı hiç unutamadım. Genellikle yolcular karşılarında bir bayın pilot görünce olumsuz tepki verirler ama benim başıma gelen çok hoş ve beni ağlatmıştı. Trabzon İstanbul seferini yaparken, uçağa binen yolculardan birisi pilot olduğumu öğrenmiş. Seksen yaşlarındaki bir yolcu, boynuma sarılarak ‘Seni doğuran anaya kurban olurum. Sen Türkiye’nin yüz akısın, sen Kemal paşanın kızısın. Seninle gurur duyuyorum  diyerek ağlamaya başladı. Onunla beraber bende ağlamaya başladım. Öyle onurlanmıştım ki elini öpüp koltuğuna kadar eşlik ettim. Elimi uzun süre bırakmadı ve sonra omzumu o kocaman elleriyle güçlüce sıkıp beni kokpite uğurladı. Kokpite girdiğimde her yanım titriyordu. Tarifsiz bir gurur duymuştum. Bu olayı hayatım boyunca unutamadım.

Bir anı

Uçak Almanya’da karantinaya alındı. Antalya’dan aldığımız yolcularımız ile birlikte Almanya’ya uçuşa geçtik. Sabaha karşı inecektik. Bir süre sonra yolcuların arasında rahatsızlananlar olmaya başladı. Yolcular kusmaya başlamışlardı. Biz ne olduğunu anlamaya çalışırken yolcular panik yaşanmaya başladı. Gıda zehirlenmesine benziyordu ama tam olarak emin değildik. İlk müdahale uçakta bulunan doktorlar tarafından yapıldı ama sayı sürekli artıyordu. Beş, on derken sayı kırkı bulmuştu. Panik artıyordu ve biz ne yapacağımızı bilmiyorduk. Almanya’ya acil durum bildirdik ve acil iniş izni istedik. Bize acil iniş izni verdiler. Ama bir anda uçağın etrafı panzerlerle çevrildi. Uçaktan kimsenin inmesine izin vermediler. Bizim uçağı karantinaya aldılar. Durumu çok acil olan ve kalp masajı ile hayata döndürülen iki yolcu indirilerek hastaneye götürüldü ama geri kalanlar uçaktan indirilmiyordu. Yolcular uçağı yumruklamaya ve bizi suçlamaya çalışıyordu. Ama sorun bizde değil Alman yetkilileri salgın bir hastalık endişesi ile karantina süresini tam beş saat sürdürdü. Uçağın için rezalet olmuştu. Öfke artarak devam ediyordu. 6. Saate girdiğimizde zehirlenmenin bir salgın hastalık değil, gıda zehirlenmesi olduğu anlaşıldıktan sonra uçağın kapılarının açılmasına izin verildi.

Röportaj ve Fotoğraflar Ömer Mazi

BİR YORUM YAZ

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi giriniz