Ana sayfa AFYONKARAHİSAR Kanser riskini nasıl azaltabiliriz?

Kanser riskini nasıl azaltabiliriz?

195
0

Araştırmalar, basit yaşam tarzı değişikliklerinin kanser türlerinin yüzde 30-

50’sini önleyebileceğini gösteriyor

Kanser, dünya çapında önde gelen hastalıklardan biri. Küresel olarak, yaklaşık 6

ölümden 1’inin kansere bağlı olduğunu biliyor musunuz? Dünya Sağlık Örgütü

kanserden ölümlerin üçte birinin başlıca 5 risk faktöründen kaynaklandığını

söylüyor. Yüksek beden kitle indeksi, düşük meyve ve sebze alımı, fiziksel aktivite

eksikliği, sigara ve alkol kullanımı bu 5 risk faktörünü oluşturuyor. Ancak

araştırmalar, basit yaşam tarzı değişikliklerinin kanser türlerinin yüzde 30-50’sini

önleyebileceğini gösteriyor. Kanseri önleyebilecek mucizevi besinler olmadığını

baştan söyleyeyim, fakat uzun süreli beslenme alışkanlıklarınız sizi kanserden

koruyabilir. Meyveler, sebzeler, tam tahıllar, sağlıklı yağlar, yağsız protein içeren

besinlerden zengin bir diyet kanserden korunmanızda yardımcı olabilir. Bunun tam

tersi işlenmiş etler, rafine şeker, tuz ve alkol ise bu riski artırabilir.

Amerikan Kanser Derneği, kanser riskini azaltmak için önerilerini geçtiğimiz

aylarda güncelledi. Yeni kılavuzda kanser riskini azaltmak için haftalık önerilen

egzersiz miktarınız artırılırken, hangi besinlerin yenmesi gerektiği konusunda daha

fazla ayrıntı görüyoruz. Aslında bu güncelleme fiziksel aktiviteyi artırmaya ve her

yaşta sağlıklı beslenme alışkanlığı geliştirmeye odaklanıyor.

İşte önerilerden bazıları:

Egzersiz sürenizi artırın: Kılavuz yetişkinlerin, haftada 150 – 300 dakika orta

yoğunlukta veya 75 – 150 dakika şiddetli fiziksel aktivite yapmalarını öneriyor. 300

dakikalık üst sınıra ulaşmanın veya bu sınırı aşmanın daha iyi olacağını belirtiyor.

Egzersiz süresi ile ilgili yapılan bir çalışmada en hareketsiz kişilerin fiziksel olarak

aktif bireylere göre kanserden ölme riskinin yüzde 82 daha yüksek olduğu

bulunmuş.

Alkol tüketiminizi sınırlandırın: Alkol tüketimi kadınlar için günde bir, erkekler için

günde iki kadehten fazla olmamalıdır. Alkol tüketiminizi gözden geçirin.

Her yaşta sağlıklı bir beslenme düzeni izleyin: Sağlıklı bir beslenme düzeni, sizin

için ideal bir vücut ağırlığına ulaşmaya ve bunu korumaya yardımcı olan besinleri

içermelidir. Farklı renkte sebze ve meyveler, fasulye, bezelye gibi lif açısından

zengin baklagilleri, tam tahılları beslenme planınıza sabitleyin. Kırmızı et, şeker

tatlandırıcı içeren içecekler, işlenmiş besinler ve rafine tahıl ürünlerini sınırlayın.

Araştırmalar özellikle kolorektal ve göğüs kanseri riskinin azalmasının dengeli ve

sağlıklı beslenme ile ilişkili olduğunu öne sürmeye devam ediyor. Son dönemlerde

kırmızı et tüketimini azaltmak, sık sık duyduğunuz bir mesaj olabilir, eğer böyle bir

hedefiniz varsa onun yerine yüksek protein içeren kurubaklagilleri eklemeyi

unutmayın.

AMAN DİKKAT

Şeker ve rafine karbonhidrat

Şekeri yüksek, lif ve besin değeri düşük işlenmiş gıdalar, uzun zamandır daha

yüksek kanser riskiyle ilişkilendiriliyor. Kan şekeri seviyelerinin yükselmesine

neden olan bir diyetin, mide, meme ve kolorektal kanserler dahil olmak üzere

birkaç kanser riskinin artmasıyla ilişkili olduğuna dair çalışmalar var.

İşlenmiş et

Uluslararası Kanser Araştırma Ajansı (IARC), işlenmiş eti kanserojen olarak

tanımlıyor. İşlenmiş et, tuzlama veya tütsüleme yoluyla lezzetini korumak için elde

edilen et anlamına gelir. Yapılan bir çalışmada her gün sadece 50 gram işlenmiş et

tüketmenin kolorektal kanser riskini yüzde 18 artırdığı bulunmuş.

Aşırı pişmiş yiyecekler

Izgara, kızartma, soteleme veya mangal gibi besinleri yüksek sıcaklıklarda

pişirdiğiniz yöntemler heterosiklik aminler (HA) ve ileri glikasyon son ürünleri

(AGE’ler) gibi zararlı bileşikler üretebilir ve kanser hücrelerine olumsuz katkıda

bulunabilir. Kanser riskini en aza indirmek için yanmış yiyecekleri tüketmeyin.

Buharda pişirme veya haşlama gibi daha hafif pişirme yöntemlerini tercih edin.

BİR YORUM YAZ

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi giriniz